Alcohol, drugs en verkeer – Bureau Leefstijl

 

Inhoud Totally Traffic

In deze lessen wordt de basiskennis van jongeren over alcohol en drugs gekoppeld aan verkeer en verkeersituaties. Gedrag wat samenhangt met gebruik en verkeer, eigen ervaringen en inzichten komen ter sprake.

Doel

Leerlingen hebben aan het einde van de les: basiskennis alcohol en drugs: effecten en risico’s, steeds gelinkt aan verkeer, ervaringen en gedrag besproken.

De Modules

Optie 1- gastles 1 lesuur: Geschikt voor scholen die weinig tijd tot hun beschikking hebben. Ook voor klassen van een laag niveau: kort geconcentreerd
Optie 2 – blokuur gastles: Voor wat hoger niveau een prettig format: meer tijd voor gesprekken etc. Kan ook in 2 losse lessen.
Optie 3 – blokuur circuitspellen les: Ontworpen voor praktijkonderwijs (‘lekker doen’), maar inmiddels gewaardeerd en ingezet t/m havo-klassen. Zie beschrijving hieronder.
Optie 4 – theorie 1 lesuur, gevolgd door blokuur circuitles: Voor een verdieping op ‘lekker doen’. De actie van de circuitspellen les, gecombineerd met meer theoretische kennis en ruimte voor gesprekken.

Circuitspellen, 100 minuten

35 min plenair inleiding, introductie les opzet, uitleg spelcircuit
45 min spelcircuit in 3 groepjes
20 min plenaire nabespreking en afronden

Spellen

Spel ‘in de mix’: hoeveel bacardi schenk jij in een baco? Begeleider legt uit over standaardhoeveelheden, drinken uit de fles, maat en overmaat
Parcours met dronkemansbrilletjes met verkeersbordentest, en meningen over meerijden met chauffeur die onder invloed is
Spel meningen/stellingen, of spel Divo –serious game

Praktische Informatie

De klassen worden in 3 groepjes verdeeld om de circuit-onderdelen te spelen. Per groepje is een begeleider aanwezig om het spel uit te voeren. Er zijn dus drie begeleiders nodig: de schooldocent, de gastdocent (van Bureau Leefstijl) en een extra persoon. Bij voorkeur iemand van school (want die kent de leerlingen), anders een extra gastdocent (van Bureau Leefstijl).

Klik hier voor meer informatie over Bureau Leefstijl en de projecten.